-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3118 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

آيا تله پاتي و ارتباط با ارواح و هيپنوتيز كار درستي است ؟ آياامكان دارد با تله پاتي , روح شخصي ديگر به قالب بدن ديگري رود؟ از نظر علمي قضيه را چگونه توجيه مي كنيد؟

ارتباط با ارواج , با شرايط خاص و براي افرادي امكان پذير است .آيت اللّه مكارم شيرازي مي نويسد: ارتباط باارواح امكان پذير است و دليلي برانكار آن نداريم , ولي شرايط و آمادگي هاي فراوان لازم دارد و مانند هر كار ديگر,تخصص و استعداد مي خواهد.(1)

برخي بدون فراهم كردن شرايط و يا داشتن لياقت و استعداد, مدعي ارتباط باارواح شده و آن را وسيلهء فريب و كسب مال قرار داده اند.

بايد تناسخ و عود ارواح را از ارتباط با ارواح جدا كرد; زيرا عود ارواح دراسلام پذيرفته شده نيست . در تفسير نمونه در ذيل آيهء 28سورهء بقره آمده است :

از جمله آيات متعددي است كه عقيده به تناسخ را نفي مي كند; زيرا عقيده مندان به تناسخ مي پندارند انسان بعد از مرگ بار ديگر به زندگي باز مي گردد, منتها روح اودر جسم و نطفهء ديگر حول كرده و زندگي مجددي را در دنيا آغاز مي كند, و اين مسئله ممكن است بارها تكرار شود. اين زندگي تكراري در جهان را يا مي نامند.

هم چنين در اين آيه آمده است : بعد از مرگ , يك حيات بيش نيست , كه همان زندگي در رستاخيز و قيامت است . به تعبير ديگر مجموعاً دو حيات و مرگ داريد;نخست مرده بوديد و در عالم موجودات بي جان قرار داشتيد, خداوند شما را زنده كرد, سپس مي ميراند و بار ديگر زنده مي كند. اگر تناسخ صحيح بود, حيات و مرگ انسان بيش از دو حيات و مرگ بود.(2) ولي اصل آن ها قابل قبول است . جهت توضيح

بيش تر قسمتي از مقالهء يكي از روزنامه ها را مي آوريم :

تله پاتي علمي است جديد و روانشناسي . هم چنان كه مي دانيد به روانشناسي كه خود علمي است مهم , سايكولوژي يا پسيكولوژي كه به آن اطلاق مي شود,قسمت جديدي اضافه شده كه مي گويند پاراسايكولوژي , يعني ماوراي روانشناسي . پارا در لغت فرانسه و انگليسي يعني چيزي ورايي , ماورائي . قضيه تله پاتي و هيپنوتيزم و علم هاي جديد در مبحث پاراسايكولوژي است ; يعني قسمتي از علم روانشناسي است كه هنوز به سيستم معيّن و علمي خود در نيامده است . چون روانشناسي در حال حاضر علمي است , ولي پاراسايكولوژي قسمتي وراي علم ياكولوژي است .

اولين قدمي كه در پاراسايكولوژي برداشته يم شود, هيپنوتيزم است . درهيپنوتيزم يك انسان با انسان ديگر كه مقابل او نشسته است , ارتباط مغزي يا موجي برقرار مي كند و اين عملي است كه عموم ديده اند و از نظر روانشناسي قابل قبول است و همچ كسي نمي تواند آن را انكار كند و عمل مهمي نيست . در هيپنوتيزم وقتي شخصي يك مديومي را هيپنوتيزم مي كند, آن شخصي كه هيپنوتيزم شده , جز آن چه را كه در درون خود دارد, نمي تواند بگويد. چيزهايي را مي گويد كه در درون اواست ; يعني ممكن است اسمش را بپرسد, ممكن است اطلاعاتش را از او كسب كندو او هم ضمير نا به خودش را به هيپنوتيزم كننده باز مي كند و هر چه را كه در درون دارد, مي گويد. اين يك امر علمي قابل قبول علما, چه مادي و چه روحاني است .

بعد از هيپنوتيزم , تله پاتي است . تله پاتي وسيع تر و عميق تر است . تله پاتي ازلغت است و مي فهميم در مورد فاصلهء دور است , يعني ارتباط از فاصلهء دور,كه انساني با انسان ديگري در حالي كه فاصلهء مكاني زيادي دارند, ارتباط برقرارمي كنند. انساني در يك اتاق و انسان ديگري در يك شهر ديگر و يا در اتاق ديگري با هم ارتباط مغزي بر قرار مي كنند و با هم حرف مي زنند. اين علمي قابل قبول است و هر كسي دائرة المعارف را بردارد و درباره تله پاتي بخواند, مي بيند امر قابل قبول علمي است و همگان مي پذيرند. چيزي نيست كه بگويند موهوم و ارتجاعي است .(3)

با توجه به مطالب فوق بايد گفت : اگر مقصود از تله پاتي , تناسخ و عود روح باشد, قابل قبول نيست , گرچه برخي از صاحب نظران آن را قبول داشته اند, ولي اگرارتباط با ارواح بدان معنا باشد كه برخي با شرايط خاص مي توانند با روح ديگران ارتباط برقرار كنند, اين مطلب قابل قبول است . هيپنوتيز و تله پاتي به عنوان دوپديدهء علمي قابل قبول مي باشد.

بيان اين نكته ضروري است كه بايد بين ارتباط با ارواح و تله پاتي و همين طورهيپنوتيزم و ارتباط با ارواح , مرز بندي نمود و هر كدام را جداگانه ارزيابي كرد; زيراآن ها علي رغم آن كه در برخي چيزها مشترك هستند, در چيزهاي ديگر تفاوت دارند, كه تبيين آن ها نياز به فرصت ديگري دارد.

هيپنوتيزم اگر براي معالجهء بيمار صورت بگيرد, اشكالي ندارد.

(پـاورقي 1.عود ارواح يا ارتباط با ارواح , ص 96 با تلخيص .

(پـاورقي 2.تفسير نمونه , ج 1 ص 164 با تلخيص .

(پـاورقي 3.روزنامه سلام .



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.